Menu
BUVA neemt Holonite over
BUVA neemt Holonite over

BUVA neemt Holonite over

09 sep 2021

Naast het versterken van de marktpositie, zijn er voor beide ondernemingen meerdere synergievoordelen te behalen op het gebied van productie, inkoop, verkoop en productontwikkeling. Directeur Paul Konings deelt zijn visie over de overname van Holonite door BUVA.

door Jacob van den Berge

Voor velen was het deze zomer een verrassing: BUVA homecare systemen in Barendrecht neemt producent van composietstenen gevel- en afbouwelementen Holonite in Tholen over. “Maar we blijven gewoon naast elkaar opereren hoor”, zegt Holonite-directeur Paul Konings die mede-initiator was van deze stap. Holonite krijgt meer armslag voor het realiseren van zijn plannen en ook de productontwikkeling in Tholen gaat gewoon door, bijvoorbeeld met een ingepakte vezelversterkte composietdorpel.

“Toen de vorige investeerder-eigenaar ons na acht jaar wilde verkopen, was de vraag eigenlijk: gaan we naar een volgende investeerder – of misschien beter naar een strategische partner? Holonite is sinds 1969 de naam op het gebied van composietsteen in Nederland. En ook in het buitenland timmeren we flink aan de weg.

Ik heb toen zelf, met permissie, contact opgenomen met BUVA-directeur Rien Wisse. Wij kennen elkaar al meer dan 20 jaar en als strategische partner stond BUVA hoog op mijn lijstje. Wij zijn een goed renderend mkb-maakbedrijf. BUVA is van origine een ijzerwaren- en gereedschapshandel maar groeit ook meer en meer richting eigen fabricage.

We zijn beide actief in de bouw en bij de bouwmaterialenhandel. De producten vullen elkaar aan en dat werd gelukkig in Barendrecht ook zo ervaren en is de knoop doorgehakt. Naast het versterken van de marktpositie, zijn er voor beide ondernemingen meerdere synergievoordelen te behalen op het gebied van productie, inkoop, verkoop en productontwikkeling. BUVA heeft een duurzame langetermijnvisie en biedt ons financiële zekerheid. Ik ben erg blij dat het zo is uitgepakt”.

Dorpels

BUVA (onderdeel van de Pallieter Group) en Holonite hebben een gezamenlijke jaaromzet van €65 miljoen euro en bieden werkgelegenheid aan bijna 250 mensen, waarvan tweederde bij BUVA, dat opereert vanaf drie bedrijfslocaties: het hoofdkantoor in Barendrecht, BUVA Composites in Middelburg (dorpelproductie) en BUVA InDoor Service (binnendeurenfabriek) in Nieuwerkerk aan den IJssel.

BUVA is marktleider op gebied van hang- en sluitwerk en glasvezelversterkte dorpels. Holonite produceert en distribueert composietstenen dorpels, vensterbanken, raamdorpels en muurafdekkers en bedient de Nederlandse, Belgische, Engelse en Duitse nieuwbouw- en renovatiemarkt met standaard en op maat gemaakte gevel- en afbouwelementen. Met de productgroep laagreliëfdorpels richt Holonite zich op de (houten) kozijnindustrie.

Paul Konings zegt: “Holonite heeft zijn eigen dynamiek. Wij fabriceren meer dan 400.000 klantspecifieke producten per jaar. Die worden in heel veel kleine orders met een korte levertijd uitgeleverd. Onze vijf vrachtwagens bezoeken dagelijks zo’n twintig adressen. Deze overname is goed voor BUVA, maar ook voor Holonite. 1+1= 3.

BUVA heeft met ons een sterk merk erbij. We kunnen zelfstandig naast elkaar de markt bedienen en beide onze groeiplannen verder uitrollen met synergievoordelen zonder met elkaar in concurrentiestrijd te geraken. Wij hebben ook elk onze eigen klantenkring. Die kaarten zijn geschud en dat zal ook zo blijven”.

Ontwikkelagenda

Holonite is eigenlijk uitsluitend actief op de markt voor houten kozijnen. Vlak voor de overname was de onderneming bezig met een oriëntatie op de kunststofmarkt. “Dat zal nu opnieuw bekeken worden. We gaan samen ook kijken of er in de markt genoeg ruimte is voor twee partijen van hetzelfde concern. Het heeft geen zin om de BUVA-klanten in dat segment in de weg te gaan zitten. Als we het doen gaan we dat met onze eigen dorpels, neuten en systemen doen”.

In de nieuwe constellatie blijven BUVA en Holonite onder een eigen directie in aparte bv’s met eigen ontwikkelagenda’s functioneren. “Wij kunnen over de grens nog wel groeien”, aldus Konings. “We hebben serieuze plannen om onze gevelproducten verder uit te rollen in de buitenlandse markten waarin we actief zijn. Met name in de regio groot-Londen waar veel appartementencomplexen op stapel staan, is men echt geïnteresseerd in onze gevelproducten. Met de overname hebben we de ruimte en de middelen om dat goed op te pakken”.

Ingepakte dorpel

Wat al wel een concreet nieuw product is waar momenteel de eerste ervaringen mee op worden gedaan, is de productie van een vezelversterkte dorpel met folie en houten deuvels die bij het opsluiten van het kozijn kan worden gemonteerd. “De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we daarmee aan de slag zijn gegaan na vragen uit de markt. Maar wel met houten deuvels. Dat is getest en inmiddels goedgekeurd.

We hebben gekozen voor een harde folie die bijna als een schaal over de dorpel ligt. Je zou hem als bescherming bijna zo naar de bouw kunnen sturen. Door die hardheid laat hij zich rond de neut gemakkelijk wegsnijden. De winst voor een timmerfabriek zit hem in het rondgaand kader zonder koppellatten en natuurlijk de houten deuvels die bij elke kozijnfabrikant in de bak liggen. Zelf heb ik de belangstelling voor een dergelijk product onderschat. Daar ben ik eerlijk in. Na de testen en de goedkeuring gaan we nu de eerste leveringen doen.

En als het aanslaat zullen we met een aparte machinelijn komen. De plannen liggen klaar”. Wat nog niet klaar is, is de merknaam waaronder het systeem op de markt wordt gebracht. “Dat tekent ons wel een beetje: eerste iets ontwikkelen en dan pas aan de marketing denken”, zegt Konings lachend. Mensen met een goed idee voor een naam mogen zich dan ook melden.