Van offertetraject tot levering en facturatie: digitale orderverwerking

De bouwkolom zet steeds meer in op de automatisering en digitalisering van processen. Niet verwonderlijk, want op deze manier kan communicatieruis in bijvoorbeeld het ontwerp-, bestel- en productieproces worden voorkomen. Bovendien kan aanzienlijk sneller worden gewerkt, waardoor tijd overblijft voor wat écht belangrijk is: het verhogen van het bouwtempo én de kwaliteit van onze gebouwen. BUVA gaat daar graag in mee.

“Als organisatie zijn we druk bezig om ons communicatieverkeer op het gebied van offertes, orderverwerking en facturatie nog verder te versimpelen”, vertelt Marius van Zanten, verkoopleider bij BUVA. “Niet alleen door online bestellingen in onze webshop te promoten, maar ook door het digitaal vastleggen en afhandelen van klantgegevens, offertetrajecten, verkoop- en productieorders, materiaalgegevens en bestellingen uit voorraad. Voordeel van deze werkwijze is dat gegevens niet meer dubbel ingevoerd hoeven worden, waardoor we sneller, efficiënter en zonder faalkosten kunnen werken én leveren.”

Klanten hebben bij BUVA keuze uit verschillende bestelopties. Zo kunnen groothandels en fabrikanten die dat wensen, nieuwe orders eenvoudig vanuit hun ERP-software naar BUVA verzenden. “Veel klanten maken hierbij gebruik van SALES Standaard; een berichtenstandaard voor elektronische communicatie tussen ketenpartijen in de bouw- en installatiesector dat eenvoudig in het ERP-systeem van BUVA kan worden ingelezen en verwerkt”, vertelt Van Zanten. “Maar ook een onderlinge koppeling middels XML- of CSV-bestanden is mogelijk, evenals bestellen via onze bestelapps. Onze klanten én hun digitale mogelijkheden zijn hierbij altijd aan zet. Dat wordt zeer op prijs gesteld.”

Naast de leveringen uit voorraad werkt BUVA hard aan het digitaliseren van maatwerk orders, waarbij diverse producten op verzoek gecombineerd en/of geassembleerd worden. “Maatwerk vraagt om maatwerk, ook als het om de digitalisering van processen gaat”, benadrukt Van Zanten. “Onder andere de SALES Standaard biedt hiervoor een goede basis, maar je kunt er (nog) geen onderdorpels mee bestellen. Voor deze en andere ontbrekende orders hebben wij aanvullende bestelapps ontwikkeld, waarin klanten hetzelfde gebruikersgemak ervaren.” Orders en facturen kunnen eenvoudig in de software worden ingelezen, waardoor ook hier tijd en (faal)kosten worden bespaard. Daarnaast heeft digitaal communiceren een positief effect op de levertijden, omdat wachttijden op kantoor geminimaliseerd worden. “Door te digitaliseren, kan bovendien nog beter invulling worden gegeven aan een papierloze bedrijfsvoering.”

Recente nieuwsberichten

Kom naar Building Holland en maak kennis met BUVA’s digitale dienstverlening

24-02-2020

Tijdens Building Holland kunnen bezoekers aan de BUVA-stand niet alleen de nieuwste homecare systemen ervaren, maar ook kennismaken met de uitgebreide dienstverlening van BUVA. “Als organisatie zijn we druk bezig om...

Meer informatie

Veel belangstelling voor nieuwe frezing BUVA IsoStone® onderdorpels

17-02-2020

Dankzij een nieuwe frezing in de BUVA IsoStone® onderdorpel kunnen de sluitplaten van diverse leveranciers voortaan gelijk worden gebracht met de dam. Dit levert niet alleen esthetische voordelen op, maar voorkomt ook beschadigingen.

Meer informatie

Flinke verbeterslag voor 234 woningen aan de Groenhoek in Driebergen

12-02-2020

Aan de Groenhoek in Driebergen zijn recent 234 woningen van woningcorporatie Heuvelrug Wonen ingrijpend gerenoveerd. Daarbij zijn niet alleen alle beglazingen en houten klepramen vervangen, maar ook nieuwe deuren geplaatst...

Meer informatie