Menu
BUVA: meer zélf ontwikkelen
ontwikkelen

BUVA: meer zélf ontwikkelen

05 mrt 2024

Van handelsbedrijf naar eigen ontwikkeling. Van bouw- en installatiebreed naar volle aandacht voor de bouw en gevelindustrie. BUVA gaat meer focus aanbrengen in haar strategie. Directeur Peter Laros: “Aandacht doet groeien.”

Eisma (Timmerfabrikant & Bouwwereld)

BUVA heeft het afgelopen jaar grondig gekeken naar de productgroepen en markten waarin het actief is. “BUVA is de laatste jaren in een hele brede bouw en installatiemarkt actief”, schetst Peter Laros, sinds vorig jaar in Barendrecht aan het roer. “Het afgelopen jaar hebben we heel goed gekeken naar wáár onze toegevoegde waarde zou moeten liggen. Waar kunnen we het verschil maken? En misschien wel het allerbelangrijkste: waar kunnen we kantelen van toeleverend handelsbedrijf, naar zelfontwikkelende partner in de kolom met een leidende positie in de betreffende productgroep.”

Samen Slim Bouwen

De strategische herijking betekent dat BUVA volle bak voor de bouw kiest, en dat is goed nieuws voor bouwers en de timmerindustrie. De Barendrechtse specialist gaat zich primair toeleggen op hang- en sluitwerk, dorpels, aluminium profielen, hardglas en ventilatieroosters. De aannemerij en de kozijnen en deurenindustrie worden de belangrijkste doelgroepen. De groeimotoren van BUVA, omschrijft Laros het. Daarin wil BUVA verder gaan dan het leveren van standaard oplossingen; het bedrijf wil een partner in innovatie zijn. Het zijn maar een paar woorden, maar een wereld van verschil, schetst Laros. Het ‘nieuwe BUVA richt zich op gestandaardiseerd maatwerk, innovatieve productvernieuwingen en verduurzaming van product en proces. ‘Samen Slim Bouwen’, wordt de nieuwe payoff van BUVA.

Daarnaast wordt samenwerking met zusterbedrijf Holonite, producent van dorpels, en gevel en afbouwelementen, verder uitgebouwd. Samen hebben de bedrijven het grootste aandeel in de markt voor dorpels. De 2 sterke merken blijven afzonderlijk commercieel werken maar achter de schermen wordt kennis en kunde gedeeld. Een belangrijke onderdeel van deze synergie is de ontwikkeling en productie van een duurzame dorpel.

BUVA: meer zélf ontwikkelen

Keuzes maken

Dit betekent dat BUVA stopt in de installatiebranche. Het concept Homecare Systemen, van waaruit onder meer verwarmings- en ventilatieoplossingen geadviseerd en geleverd werden, wordt afgebouwd. Uiteraard worden lopende afspraken netjes afgerond.  Garanties en service blijven van toepassing, zegt Laros. “We gaan deze markt op een nette manier achter ons laten, met de volle verantwoordelijkheid voor elk product waar de naam BUVA op staat.”

Eigen ontwikkeling

De mensen, de tijd, en de euro’s die door deze keuze vrijkomen, gaan vol in eigen ontwikkeling van producten. Ook gaat BUVA zich nog nadrukkelijker richten op de voorschrijvende markt, die bepalend is voor de hoge standaarden die aan gevelproducten gesteld worden. De industrie mag de komende jaren veel van BUVA verwachten op het gebied van innovatie, duurzaamheid, maar ook op het gebied van service. “Ons doel is dat we gaan verrassen. We gaan op een slimme, efficiënte manier naar productontwikkeling kijken. Daarin willen we maatwerk gaan standaardiseren waar het kan. We willen in grotere mate gaan meedenken met specifieke klantbehoefte, en daarop zélf gaan innoveren.”

scharnier

Nuchter maar ambitieus

Of het nu gaat voor onderdelen in houten, kunststof of aluminium kozijnen, de glasvezel versterkte onderdorpels, nieuwe scharnieren, sloten of hardglas ramen; op detailniveau is er heel veel te vernieuwen. De markt staat niet stil. “Door al die processen te ontleden en te analyseren, hopen we dat we er klaar voor kunnen zijn om onze klanten te gaan verrassen”, zegt Peter Laros. “Maar dan wel op die typische BUVA-manier: met beide beentjes op de grond, en de mouwen opgestroopt.”

Zo duurzaam mogelijk

Duurzaamheid is uiteraard een aandachtspunt. Zowel in product als in proces. De bouw vraagt niet anders; duurzaamheid en CO2-footprints staan hoog op de agenda. “We hebben met aluminium producten en hardglasversterkte dorpels natuurlijk niet de producten die je het meest duurzaam kunt noemen. Maar dat neemt niet weg dat je ze zo duurzaam mogelijk kunt maken, door alle processen zorgvuldig te ontleden en te verbeteren. Het toepassen van meer duurzame grondstoffen. Hoe ga je om met hergebruik van materiaal, met restmateriaal? Maar denk ook aan verpakkingen en logistiek.” Laros analyseert het nuchter: “In gevel producten is duurzaamheid belangrijk, maar niet het allerbelangrijkst: onze producten moeten vooral veilige toegang bieden en weersbestendig zijn. Dát is waarom men primair voor ons kiest. De belofte van die kwaliteit blijft bij BUVA altijd voorop staan.”