Menu
De markt verwacht duidelijkheid: de bouwsector staat meer dan ooit centraal bij ons

De markt verwacht duidelijkheid: de bouwsector staat meer dan ooit centraal bij ons

22 feb 2024

Inmiddels is Peter Laros (53) een jaar werkzaam als CEO bij BUVA in Barendrecht en Holonite op Tholen. In maart 2023 werd hij benoemd en de opdracht voor hem was én is helder: richting geven aan de toekomst.

Profiel, Louwers Media Groep

“Er lag met name een uitdaging in de propositie van BUVA. Ik denk dat we daar in de afgelopen periode met het team én met behulp van een extern bureau een paar goede stappen in hebben gezet. De groeiambities die er zijn, zijn nu mooi in een concreet plan vormgegeven. Het doel? Samen Slim Bouwen!”

Wat voor Peter – na zijn aantreden – in ieder geval snel duidelijk werd, was dat het bedrijf een nieuw plan nodig had. “Ik omschrijf het zelf als ‘terug naar de basis’”, zegt hij zelf hierover. “Dus, waar is het bedrijf eigenlijk goed in? Ik denk dan ook dat de focus moest worden hergedefinieerd. Of anders gezegd: ik denk dat de markt van ons meer duidelijkheid verwachtte.”

De markt verwacht duidelijkheid: de bouwsector staat meer dan ooit centraal bij ons
Roosters

Productgroepen

Peter legt uit dat de komende jaren de bouwsector dan ook meer dan ooit centraal staat in de marktbewerking die BUVA voor ogen heeft. “Denk daarbij aan de ontwikkeling en levering van hang- en sluitwerk, dorpels, profielen, glas en ventilatieroosters voor aannemers, kozijnen- en deurenfabrikanten. Dat zijn de toepassingsgebieden en klantgroepen waar we in willen gaan excelleren.

BUVA is van oudsher een handelsbedrijf en we willen meer de rol van zelf ontwikkelende toeleverancier pakken. Hoe we dit gaan doen? Wel, enerzijds gaan we ons richten op het creëren van nog meer nieuwe onderscheidende – dus: innovatieve – oplossingen voor de markt. Maar anderzijds betekent dit ook over het efficiënter maken van de werkprocessen, zowel intern als extern samen met klanten. Kortom, het geven van een impuls van onze services die uiteindelijk meer gemak voor onze klanten opleveren.”

Innovatie: License to Deliver

“We hebben hier binnen BUVA al jaren een professionele afdeling Research & Development”, vervolgt Peter. “Vanuit de plannen zal daar een heldere duurzame innovatieroutekaart worden ontwikkeld die een betere leidraad gaat worden voor de toekomst. We gaan dus een boost geven aan onze eigen innovatiekracht waarbij we alleen maar succesvol kunnen ontwikkelen en innoveren als we effectief inspelen op de dingen die we horen vanuit de markt. Alles wat klanten ons vertellen, of misschien zelfs ook wat ze ons juist niet vertellen, moet de basis worden van die innovatieve kracht, die we nastreven. Zo zullen thema’s als duurzaamheid en digitalisering uiteraard een grote rol spelen. Die optelsom bepaalt onze ‘License To Deliver’: we moeten – misschien wel méér dan ooit – snappen waar we goed in zijn en in welke behoeften we in de markt voorzien.”

De markt verwacht duidelijkheid: de bouwsector staat meer dan ooit centraal bij ons

Duurzaamheid

Ook BUVA speelt graag in op de ‘eisen’ die de markt stelt aan duurzaamheid. “Deze maand start binnen onze organisatie daarom een QHSE (Quality Health Safety Environment) Manager”, vertelt Peter. “Deze zal een plan ontwikkelen om de organisatie nóg duurzamer in te richten. We willen zaken concreet meetbaar maken. Ja, we doen al veel met bijvoorbeeld de keuzes ten aanzien van verpakkingsmateriaal, we kopen producten zelf ook meer lokaal in, maar het kan altijd beter of optimaler.

Zo hebben we recent een machine aangeschaft, die bij Holonite op Tholen, duurzamere dorpels gaat produceren. Dit verhaal willen we ook breder in de keten introduceren: al jaren heeft BUVA  een team dat zich richt op de voorschrijvende instanties, zoals bijvoorbeeld de woningcorporaties. Dit team gaan we verder uitbouwen.”

Draagvlak

Peter erkent dat er bij BUVA veel goed gaat maar dat er meer klantgericht moet worden gewerkt. “Je kunt een mooi plan opstellen maar het zijn de mensen die het onderscheid moeten maken. We besteden daarom veel tijd aan de interne communicatie over de plannen en de voortgang, uiteraard ook om ideeën vanuit de medewerkers te genereren. Tegelijkertijd hebben we te maken met een sterk veranderende arbeidsmarkt: sollicitanten willen bijvoorbeeld tegenwoordig weten of en hoe ze zich bij ons ook kunnen ontwikkelen. Logisch uiteraard. Daarom proberen we goed aan te sluiten op de wensen van medewerkers. Op deze manier kom je in een modus waardoor het bedrijf én de mensen kunnen groeien.”

Als Peter wordt gevraagd waar we hem over een jaar op mogen ‘afrekenen’, dan is hij helder. “Ik hoop dat klanten zeggen dat ze echt merken dat er meer aandacht voor ze is en dat alles wat we doen nog beter aansluit op wat men verwacht. Kortom, dat we een slag hebben gemaakt met onze service én klantgerichtheid. Natuurlijk hoop ik dat we over een jaar ook de eerste resultaten zien van onze innovatieplannen. En last but not least: ik hoop dat de markt ons over 12 maanden nog meer zal ervaren als die zelfontwikkelende toeleverancier in plaats van dat ‘gewone’ handelshuis’. En dat we met z’n allen kunnen zeggen: ja, samen zijn we slimmer gaan bouwen!”